Tuesday, December 05, 2006

MENCARI

Perpaduan atau perpecahan?


Akhir-akhir ini banyak perkara yang timbul. Semakin banyak racun dari madu. Adakah kita inginkan perpaduan atau pun perpecahan.


Sang Pencinta tercari-cari artikel perpaduan, maka terjumpa ...


Antara kandungannya..

"Di rantau Asia Tenggara ini, kita berpegang kepada aliran Ahli Sunah Wal Jamaah. Pegangan rantau ini terhadap aliran ini bermaksud bahawa dari segi tauhid atau teologi (usuluddinnya) kita berpegang kepada akidah yang diasaskan oleh Imam Abu Hasan Al-Ashaari dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi.
Dalam segi fikahnya, pegangan utama kita ialah kepada apa yang diutarakan oleh Imam As-Syafie dan aliran al-Syafiiyah. Selain itu, kita juga berpegang kepada tiga lagi imam mazhab Sunni, iaitu Hanafi, Hanbali dan Maliki dalam sesetengah keadaan seperti sistem kewangan Islam dan bayaran zakat fitrah...."


rujukan : http://utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=1128&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive


Ahlamdulillah, jika diamati keseluruhan kandungan artikel ini, menunjukkan semua umat islam minat akan perpaduan.


Namun Sang Pencinta tersentak dengan artikel ini



( Keterangan gambar-artikal sebenar tidak wujud gambar penulis, Sang Pencinta MENCARI siapa penulis artikal ini , maka terjumpalah wajah yang tampan lagi segak bergaya, maka Sang Pencinta 'Super Impose'kannya)

Antara Kandungannya:
" Professor Hamka dalam tafsir Al-Azhar pula menyimpulkan bahawa punca perpecahan sebenarnya amat terkait dengan sikap sesetengah pihak yang cuba membawa masuk unsur-unsur asing ke dalam agama. Lebih buruk lagi apabila timbul taksub dan pelampauan yang keras mempertahankan pendirian hingga akhirnya mencetuskan pertentangan hebat sesama Islam.
Telahan Professor Hamka memang ada benarnya kerana jika diterokai sejarah, pelbagai penyimpangan akidah dan aliran pemikiran seperti Khawarij, Syiah, Muktazilah, Asy'airiyah, Al-Maturudiiyyah dan banyak lagi kelompok lain pada hakikatnya terbina di atas premis politik dan kerakusan untuk berkuasa. Ini termasuklah ajaran yang diharamkan seperti Al-Arqam. "

Artikal penuh di : http://utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=1203&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive



Sang Pencinta berfikir sejenak....

Adakah keduanya berbeda , mencari perpaduan atau mencari perpecahan.

Dalam MENCARI, Sang Pencinta terjumpa juga Ulama yang meng'highlit'kan perkara furu dalam memecah-belahkan umat, Persoalan Furu diletakkan di hadapan bagi mengatakan golongan ini sesat, golongan itu bahaya, hatta persoalan sukan pun dimasukkan juga. Nantilah, Sang Pencinta sebenarnya amat sedih memikirkannya.

5 comments:

Cikgu Siti Homestay Taman Indah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Bunga Rampai said...

Salam Sang Pencinta,

Saya baca, dan kesedihan saya menggunung! Alahai ...

Unknown said...

ber pecah belah tu lumrah idup.... Allah saja yang tau apa maksud nya itu.

Anonymous said...

salam,

hmm...perpecahan itu membuatkan muslim hilang taringnya.dan musuh bermaharaja lela

Anonymous said...

salam.

bro. bila mahu update ;)