Tuesday, March 13, 2007

SOLAT

Adakah aku betul, kamu salah?


Soalan yang bermain di minda, ilmu sentiasa ditimba, tidak kira waktu dan usia, jawapan muktamad tiada noktahnya.

Satu hari Sang Pencinta bersolat jemaah di surau diri Jumaat, di kawasan dekat-dekat sini. Amalkan dengan penuh keyakinan sebagai mana Sang Pencinta belajar setakat ini. Ada pun setelah selesai solat, datang seorang hamba Allah menghampiri Sang Pencinta .

Beliau Menghulur tangan, kami berjabat mesra. Imam di hadapan masih berwirid dan hampir membaca du'a

U orang mana? ...Saya orang sini.

U asal mana?....Saya Asal Semanggol, Perak

U Belajar Mana? ...Sang Pencinta hanya melemparkan senyum, hati tertanya nak cakap ke tidak..

Rukun Solat ada berapa?....(Ni ujian apa pulak ni,bentak hati Sang Pencinta)...Kenapa Syeikh?

U tak baca fatihah tadikan?....Ye saya tak baca....

U tau tak fatihah tu rukun....Sang Pencinta senyum...Syeikh....nanti kejap kita bicara, Syeikh, Imam tengah du'a, baik kita aminkan..

Eh peduli apa Imam baca du'a..U solat tak betul, rukun tak lengkap, solat tak sah...uit, main kasar pak syeikh ni...

Syeikh, Ana Hanafiah (sambil tangan ku memegang pehanya agar beliau tenang sikit, tadik marah-marah, risau jugak dicepuknya sang pencinta ini).....terpinga-pinga beliau melihatku

Ye ke, Sorry la , I tak tahu, Sorry...I ingat u tak belajar Hanafi, I tak pernah tengok solat macam u tadi, Nama u apa...

Mmm...Pak Cik..., saya menantu Zul. Tu Pak Mertua saya, sambil jari ku menunjuk ke arah Bapa Mertua yang sedang bangun setelah Imam selesai berdu'a.


Kisah benar, tanpa prejudis, Wallahu 'alam

2 comments:

Ku Keng said...

Agaknya kalu dia tengok Wak solat beralaskan batu block di tempat sujud, lagi dia terpinga.

akirasuri said...

salam.

lama menghilang bro :)
oh ohh syeikh itu tua ke muda?