Monday, October 16, 2006

Bicara Tentang Malam

Salam BuaT Semua, Sekarang tepat jam 12.00 Tengah Malam 23 Ramadhan 1427

Apa itu Malam, apa istimewanya malam, apa pentingnya malam. Malam hanyalah gelap, tidak nampak adakalahnya tidak seindah siang. Jika ditanya apa gunanya malam, maka firman Allah bermaksud "Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)?" An-Naba'[78:10].
Kutitip malam-malam terakhirku di bulan yang mulia ini. Di kala sang manusia bersesak-sesak di satu tempat yang baru di tempat @ abad ini. Pasar Tengah Malam @ Uptown @ Down Town @ nama-nama yang sewaktu dengannya.

Sang Pencinta amat terkejut melihat kesesakan umat melayu di Uptown d'kota. Apa yang mereka cari. Tak Lain tak bukan, Aiman (Bukan nama sebenar),12, berkata,"nak raya, beli la apa yang patut". Mungkin juga. Nak beli waktu siang, panas, terik, haus, dahaga. Yang nak beli kuih pun mesti beli kuih cantik, siang-siang takkan boleh nak rasa...so ..malam adalah suasana membalas dendam. Siang pada mereka segalanya haram dan malam segalanya dihalalkan..tidak perlu jaga mata, tidak perlu jaga mulut, malah tidak perlu bertutup-tutup..lagipun malam katanya ...gelap..siapa yang nampak tapi bukan Aiman yang cakap..kawan Aiman yang cakap...Maka berkata pula sang peniaga " Alhamdulillah, rezeki ramadhan, malam 10 terakhir, rezeki melimpah ruah"

pencinta tangguhkan bicara ini...ada sesuatu acara yang lebih utama untuk menghidupkan malam

1.25 pagi, 24 Ramadhan 1427, bicara lagi tentang malam-malam @ ramadhan

Pencinta terpandang satu ruangan menceritakan satu acara diadakan di malam ramadhan berbeza pada acara-acara lain..namanya agak keduniaan..isinya menampakkan kecintaan hati kepada maha pencinta...acara bermula jam 12.00 tengah malam hingga 2.00 pagi, 22 Ramahan 1427 @ auditorium p.ramlee, Angkasapuri.. mereka yang hadir secara live dapat melihat, dan mereka di rumah dapat mendengarnya secara live...sang pencinta terlepas menghayatinya..namun dunia tanpa sempadan mampu menyelesaikannya, pencinta dapat merakamkanya. Satu acara alternative menghidupkan malam ramadhan..

begitulah serba sedikit bicara malam...namun pencinta masih mengenang shahidnya imam ali a.s. @ malam 21 ramadhan...antara malam al-qadr...

2 comments:

Ku Keng said...

Sheikh,

anta pula kenapa berada di tempat itu sebegitu lewat?

Patut ler kumpulan tadarus Wak tak cukup ahli!

Bunga Rampai said...

Salam.

Malam penuh rahsia, penuh 'cinta'. Hanya pada hati yang ingin menyingkap rahsia 'cinta', dapat merasa kehebatanyanya.